HomeNieuwsBestuurWerkgroepenFeitenPublicatiesContactLinksFoto'sOverigArchiefDigitaal panel

 

Nieuws

Aantal geschillen bij huurcommissie bijna verdubbeldAantal geschillen bij huurcommissie bijna verdubbeld
Vrijdag 30 mei 2014 om 16:00 uur

Aantal geschillen bij huurcommissie bijna verdubbeld

De huurcommissie heeft het vorig jaar heel druk gekregen met procedures over de huurprijs en de huurverhoging. In totaal kreeg de huurcommissie in 2013 14.757 zaken op haar bordje tegenover 7.867 in 2012, een stijging van 88 procent. Dit blijkt uit het jaarverslag 2013 van de huurcommissie.

De meeste geschillen hebben betrekking op de huurverhoging (6.860), waarvan er 4.896 gaan over de inkomensafhankelijke huurverhoging (gluurverhoging), die vorig jaar werd ingevoerd.

/pages/nieuws/images/kortNieuws/huurprijscheck.jpgVerder kwamen er 5.498 aanvragen binnen over de huurprijs, een stijging van 20 procent ten opzichte van 2012. Het aantal geschillen over de huurtoeslagverklaringen van de belastingdienst daalde van 252 naar 138. Ten slotte hadden 28 geschillen betrekking op de Wet op het overleg huurders verhuurder (Overlegwet), een ruime verdubbeling ten opzichte van 2012, toen het er nog 12 waren. De huurcommissie kon de sterk toegenomen werkdruk aardig aan. In totaal werden 14.757 zaken afgehandeld, 65 procent meer dan in 2012. Aan het eind van het jaar lagen er nog 4.056 niet afgehandelde dossiers. Het meeste werk had de huurcommissie in Noord-Holland (5.591 verzoeken) en het minste werk in Drenthe (128). In totaal kreeg de huurcommissie 85.000 telefoontjes binnen, 11.000 meer dan in 2012.

Huurders veel vaker ontevreden

Opvallend is dat de tevredenheid over de huurcommissie onder huurders fors is gedaald. Slechts een krappe meerderheid van de huurders (53 procent) is tevreden, tegenover 68 procent in 2012. Bij verhuurders steeg de tevredenheid juist, van 33 naar 42 procent. Tegelijkertijd kregen verhuurders vorig jaar van de huurcommissie iets vaker gelijk (49 procent) dan huurders (45 procent). In 6 procent van de zaken kregen beide partijen gelijk.

Vooral bij verzoeken die betrekking hadden op de huurverhoging kregen huurders bijna altijd ongelijk. Slechts 2 procent van de huurders werd in het gelijk gesteld. Bij geschillen over de gluurverhoging was dat 5 procent. Bij andere verzoeken ligt de verhouding meestal andersom. Bij servicekostenzaken kreeg 73 procent van de huurders gelijk en bij toetsing van de aanvangshuur 65 procent.

Zie ook:

Bron: de Nederlandse Woonbond

«  Nieuws overzicht..