HomeNieuwsBestuurWerkgroepenFeitenPublicatiesContactLinksFoto'sOverigArchiefDigitaal panel

 

Nieuws

Huurverhoging naar inkomen mislukte proefHuurverhoging naar inkomen mislukte proef
Dinsdag 28 mei 2013 om 12:00 uur

Huurverhoging naar inkomen mislukte proef

De per 1 juli geplande inkomensafhankelijke huurverhoging in de sociale sector brengt veel mensen in de financiële problemen. Ook de privacy van huurders wordt geschonden met de maatregel.

Dat concludeert de Nederlandse Woonbond, de belangrijkste vertegenwoordiger van sociale huurders, op basis van een vorige maand geopende meldpunt. "Veel huurders melden dat zij de extra huurverhoging niet of nauwelijks kunnen betalen. En velen vinden het onrechtvaardig om het etiket 'scheefwoner' opgeplakt te krijgen", zegt Woonbonddirecteur Ronald Paping.

Meldpunt Huurverhoging brengt veel problemen aan het licht

Veel huurders hebben problemen met de (inkomensafhankelijke) huurverhoging die zij per 1 juli 2013 moeten gaan betalen. Problemen die te maken hebben met fouten bij de uitvoering, met (schending van) de privacy en met de betaalbaarheid van het wonen. Dit blijkt uit de ruim 2.500 meldingen die in enkele weken tijd bij het Meldpunt Huurverhoging van de Woonbond zijn binnengekomen. Het rapport met de analyse van de meldingen wordt dinsdag 28 mei aangeboden aan minister Blok.

In april 2013 opende de Woonbond het online Meldpunt Huurverhoging waar huurders terecht kunnen die problemen ondervinden met hun huurverhoging. Men kan meldingen doen over de betaalbaarheid, de schending van privacy en fouten in het huurverhogingsvoorstel.

Volgens Woonbonddirecteur Ronald Paping vormen de vele meldingen niet meer dan het topje van de ijsberg. ‘De gluurverhoging houdt te weinig rekening met de individuele situatie van huurders. Veel mensen kampen met betaalbaarheidproblemen. Er worden schrijnende situaties gemeld.’ Paping wijst er in dat verband op dat de regelgeving overhaast is ingevoerd. ‘De systematiek van de gluurverhoging is op veel punten slecht uitgewerkt en onduidelijk.’

Uit de eerste meldingen bij het Meldpunt Huurverhoging blijkt:
•    Er doen zich veel fouten voor bij de uitvoering van de maatregelen en de bureaucratische drempels voor huurders zijn aanzienlijk.
•    Specifieke groepen als werklozen, ouderen, chronisch zieken, gehandicapten en mantelzorgers worden extra getroffen door een maatregel die bedoeld was om scheefwoners aan te pakken.
•    De betaalbaarheid van het huren wordt een steeds groter probleem. De inkomensafhankelijke huurverhoging wordt als zeer onrechtvaardig ervaren.
•    Er is sprake van schending van de privacy en oneigenlijk gebruik van de inkomensverklaringen.

Fouten en bureaucratie
De belastingdienst beschikt kennelijk niet over inkomensgegevens van alle huurders. Dat leidt tot ongelijke behandeling bij de (inkomensafhankelijke) huurverhoging en dat zet veel kwaad bloed. Geregeld is de huurverhoging gebaseerd op verkeerde inkomensgegevens. Verhuurders doen zelf niets om dat recht te zetten en verwijzen de huurder door naar de belastingdienst. Er zijn specifieke situaties waarin de regelgeving tekortschiet. Bijvoorbeeld als het gaat om huishoudens met inwonende kinderen of met ouders in verpleeghuizen. Veel mensen melden dat de inkomensgegevens uit 2011 niet meer opgaan voor hun huidige situatie. Dit geldt vooral voor werklozen en gepensioneerden, maar ook voor huurders met onregelmatige inkomsten (zzp‘ers en flexwerkers), alimentatie en specifieke pensioenregelingen. Bureaucratische drempels staan ook in de weg om een klacht of een bezwaarschrift in te dienen, al zou dat terecht zijn. Bovendien zijn daar kosten aan verbonden.

Betaalbaarheidsproblemen
Veel huurders melden dat zij de extra huurverhoging niet of nauwelijks kunnen betalen. En velen vinden het onrechtvaardig om het etiket 'scheefwoner' opgeplakt te krijgen. Verhuizen naar een andere woning of een woning kopen is voor hen meestal geen alternatief. Werklozen, gepensioneerden, chronisch zieken en gehandicapten worden door de maatregelen extra getroffen. De 'hardheidsclausule' voor die laatste groep blijkt in de praktijk door het stringente karakter te weinig soelaas te bieden, bijvoorbeeld voor gehandicapten die zelf mantelzorg hebben geregeld.

Privacyschending
De schending van de privacy is voor veel huurders een belangrijk, vaak principieel probleem. Dat de inkomensgegevens zomaar bij de verhuurder terechtkomen, geeft huurders een gevoel van onveiligheid en onredelijkheid. Zowel sociale als commerciële verhuurders hebben ten onrechte inkomensgegevens opgevraagd van huurders in geliberaliseerde woningen en hen de hoogste huurverhoging gepresenteerd, al is dat volgens de wet niet toegestaan. In de praktijk blijkt ook dat veel verhuurders fouten maken of onzorgvuldig omgaan met de privacy, en zelfs dat inkomensgegevens soms worden uitgewisseld met derden.

Mislukt experiment
De Woonbond is van mening dat het gezien de ervaringen van 2013 ongewenst is om door te gaan met de gluurverhoging. Woonbonddirecteur Ronald Paping: 'Wat ons betreft is de inkomensafhankelijke huurverhoging een mislukt experiment dat in 2014 geen vervolg moet krijgen.'

Bron: Persbericht Nederlandse Woonbond

«  Nieuws overzicht..