HomeNieuwsBestuurWerkgroepenFeitenContactPrivacywetLinksFoto'sOverigArchiefDigipanel_Aanmelden

 

Nieuws

Ombudsman over klachtencommissies verhuurdersOmbudsman over klachtencommissies verhuurders
Donderdag 12 januari 2012 om 00:00 uur

12-01-2012 Bron: De Nederlandse Woonbond (www.woonbond.nl) Ombudsman over klachtencommissies verhuurders

Woningbouwvereniging Actium weigerde de wasdroger van Fredi Hartman uit Een (Drenthe) te vergoeden. Terwijl de klachtencommissie van deze verhuurder vond dat Actium dat wel moest doen.

Actium wilde gedurende lange tijd niet erkennen dat de problemen met de wasdroger van mevrouw Hartman veroorzaakt werden door een ondeugelijke aardlekschakelaar. Vandaar dat Hartman op een gegeven moment een nieuwe droger heeft gekocht. Toen het probleem verholpen was met de installatie van een zwaardere aardschakelaar, wendde Hartman zich tot de klachtencommissie.

Afbeelding: wasdrogerDe klachtencommissie adviseerde Actium om Hartman de kosten van de wasdroger te vergoeden, maar de directeur legde dat advies naast zich neer. 'Wat heb je aan een klachtencommissie als je die zo makkelijke kunt negeren?', vroeg Vara Ombudsman aan de Woonbond. Woordvoerder Hans Roseboom zei de uitspraak onbegrijpelijk te vinden en ook opvallend slecht onderbouwd. De Woonbond vindt het sowieso een slechte zaak dat de klachtencommissie van Actium geen bindende adviezen kan geven. Er zijn klachtencommissies die dat wel kunnen. Dat ligt dan vast in het reglement. Een mooi voorbeeld is de commissie van Noord- en Midden-Limburg. Het geven van bindende adviezen stelt vanzelfsprekend wel eisen aan de professionaliteit en onafhankelijkheid van de commissie.

Een gevarieerd landschap

Het landschap van de klachten- en geschillencommissies is behoorlijk gevarieerd. In de meeste gevallen gaat het om een intern adviesorgaan van één of meerdere corporaties. Het grootste manco is dat die vaak nogal amateuristisch opereren en ook onvoldoende onafhankelijk. Als de procedure is dat een klacht eerst bij de directeur bestuurder moet worden neergeleg en pas in behandeling wordt genomen als die daar akkoord mee gaat, is dat een slechte zaak. Een klachtencommissie met de directeur als voorzitter werkt natuurlijk ook niet. Aedes heeft een voorbeeldregelement opgesteld voor zijn lidorganisaties om dit soort uitwassen te voorkomen.

Uitzending op vrijdag 13 januari

Heeft de bemoeienis van de Ombudsman gewerkt? Kijk vrijdag naar De Ombudsman! Vrijdag 13 januari om 20.50 uur bij de VARA  op Nederland 2

«  Nieuws overzicht..